keegi von Patkul ja tema sulane Jaak Vastsemõisast

Sakslased Eestis
Vasta
MartV
Postitusi: 168
Liitunud: Neljapäev 13. Juuli 2006, 13:35:07
Status: Eemal

keegi von Patkul ja tema sulane Jaak Vastsemõisast

Postitus Postitas MartV »

Ei tea, kas siin on just kõige õigem rubriik oma küsimuse postitamiseks, kuid kuna paremat ei leidnud, siis:

Sattusin Pärnu Eliisabeti koguduse vanemat meetrikat lapates pooljuhuslikult oma kadunuks peetud "iidonu", Margo Hansu poja Jaagu jälile. Jaak sündis Põhjaka külas Vastsemõisa vallas, tema vanem vend (Kingatu) Tiit on mu emapoolse vanaisa Käsebieride suguvõsa esiisa.

Konkreetsemalt:
Jaak abiellub Musta Matsi tütre Kattri-ga:
http://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=EAA. ... 1118,122,0" onclick="window.open(this.href);return false;

Neil sünnivad lapsed:
1788 Ann: http://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=EAA. ... ,616,101,0" onclick="window.open(this.href);return false;
ja sureb: http://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=EAA. ... 5,815,84,0" onclick="window.open(this.href);return false;
1790 Madle: http://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=EAA. ... 1042,108,0" onclick="window.open(this.href);return false;
1793 Mari: http://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=EAA. ... ,1042,94,0" onclick="window.open(this.href);return false;
1795 Karl: http://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=EAA. ... ,1024,98,0" onclick="window.open(this.href);return false;

Paraku kaovad seejärel selle pere jäljed.
Suutsin välja lugeda, et nii abiellumise, kui laste sünni ajal elas Jaak Pärnu eeslinnas (Worstadt) ning oli kellegi von Patkuli sulane. Loogiline oleks tema edasisi jälgi ajada mõne tema isandale kuulunud mõisa hingeloendist. Kuid millisest? Ei oska ka ainsatki Patkulite aadlisoo esindajat Pärnuga seostada. Ülaltoodud abielu- ja sünnikannetest püüdsin välja lugeda Jaagi isanda initsiaale. Korraks tundus, et tuvastasin H, kuid hilisemate kannete alusel arvan siiski, et tegu võib olla hoopis mõne täiendava tiitli või ametinimetuse lühendiga(millisega?)
Jõudsin läbi lapata ka Patküla mõisa 1795 a hingeloendid (ühes või kahes kandes oli nimi kujul Patkull v Patküll ning tean, et selle mõisa nimi ongi Patkulist tulenev), kuid taas tulemusteta.
Kas keegi, kes meie põlistes aadlisuguvõsades minust paremini orienteeruks, oskaks arvata, millise Patkuliga võis tegu olla ning millisest talle kuulunud mõisast võiksin Jaagu pere otsinguid jätkata.

Mart Varvas
Patrick Rang
Postitusi: 513
Liitunud: Kolmapäev 11. Jaanuar 2006, 22:06:01
Status: Eemal

Re: keegi von Patkul ja tema sulane Jaak Vastsemõisast

Postitus Postitas Patrick Rang »

"Udutan oma uitmõtted"...

1. Kas Sa oled vaadanud perekonda 1782 / 1795 revisjonidest? Jaak abiellus 1788, seega võiks arvata, et ta 1782 veel kenasti isakodus oli. Ja seega võiks ju 1795 revisjonis olla märge, et kuhu ja miks läinud....
2. Madli sünnikandes on mainitud et isa on "bey d. Hr. Presid. v. Patkul ..." - ehk siis too aeg oli v. Patkul mingi olulise ameti pidaja: kohtupresiidum, tont-teab-mis haldusametinõukogu vms, aga igal juhul silmapaistev tüüp
3. Mari sünnikandest loen välja "Hr. W. R _Pflege_ Richters von Patkull ..." - Pflegekind on nt kasulaps, mis asi võiks olla Pflegerichter, ei oska pakkuda. Aga siit selguvad tema initsiaalid.
4. Karli sünnikandes arvatakse Jaaku elavat / olevat kellegi eeslinnas eluneva vaba mehe Henriku Jaani (Jaagu?) juures (beym Fräy Enriko Jaan (Jaak?)". Vahest oli selleks ajaks tema teenistussuhe v. Patkuliga juba läbi ja temagi näituseks eeslinna vabamees?
5. http://et.wikipedia.org/wiki/Jakob_Johann_von_Patkul" onclick="window.open(this.href);return false; - tema kõrgestisündinud isa oli Wilhelm Rudolf von Patkul - initsiaalid klapivad ja vanus ei ole ka tingimata ebasobiv - aga kui see W.R Patkul on leitav siit http://www.stael-von-holstein.de/Stammbaum%204.htm" onclick="window.open(this.href);return false;, siis ta ei kõlba.

Terv,

PR
MartV
Postitusi: 168
Liitunud: Neljapäev 13. Juuli 2006, 13:35:07
Status: Eemal

Re: keegi von Patkul ja tema sulane Jaak Vastsemõisast

Postitus Postitas MartV »

Aitäh, Patrick, kaasa mõtlemast!
Paraku on Vastsemõisa hingeloendid Saagas (ja ilmselt ka AA-s) saadaval vaid allest 1816-st. Suure-Jaanist on küll selle perioodi kohta päris head personaalraamatud, kuid meist seda Jaaku ei leidnud. Lappasin läbi 1795 ja 1811 Pärnu linna hingeloendid, taas tulemusteta...
Unustasin eelmisele postitusele lisada viite SJ pers raamatule, millest leidsin vihje, kust Jaaku edasi otsida:
http://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=EAA. ... ,867,184,0" onclick="window.open(this.href);return false;
Minu umbkeelne silm soeb siit välja vaid "Pernau" ning seetõttu leidsingi ta abielu ning seejärel ka lapsed üles. Aga ehk on siin veel midagi olulist kirjas?
W.R.Patkul tundub rohkem Eesti- kui Liivimaa mees olevat ning siitilmast lahkus ka juba 5 aastat enne Jaagu abiellumist.
Katsa
Postitusi: 3360
Liitunud: Pühapäev 23. November 2008, 22:50:11
Status: Eemal

Re: keegi von Patkul ja tema sulane Jaak Vastsemõisast

Postitus Postitas Katsa »

Mingitel Patkulitel oli sedaaegu pistmist Pärnu külje all asuva Tammiste mõisaga SIIN
Katrin H.
MartV
Postitusi: 168
Liitunud: Neljapäev 13. Juuli 2006, 13:35:07
Status: Eemal

Re: keegi von Patkul ja tema sulane Jaak Vastsemõisast

Postitus Postitas MartV »

Vaatasin ennist meetrikaraamatuid vist ühe silmaga, sest teist appi võttes sain üksjagu edasi. Sealsamas eeslinnas saavad nad veel 3 last:
Dorothea 1799: http://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=EAA. ... 1024,230,0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Dietrich 1801: http://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=EAA. ... 1132,226,0" onclick="window.open(this.href);return false;
Anna Cristina 1804: http://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=EAA. ... ,744,194,0" onclick="window.open(this.href);return false;
poeg Karl sureb 1802: http://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=EAA. ... ,720,139,0" onclick="window.open(this.href);return false;
ning Jaak ise sureb samuti 1806 50 a vanusena:
http://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=EAA. ... 1097,154,0" onclick="window.open(this.href);return false;
1811 a revisjonis peret Pärnust ei leia!

Mingi vihje edasiseks võib peituda Hans Dietrichi sünnikande juures olevates märkustes (Nr 179 A1831 ja Nr 151 A1824)
Ainus õhkõrn niit oleks see kanne:
http://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=EAA. ... 1092,230,0" onclick="window.open(this.href);return false;
(abielumeetrika 1824 aasta ning raamatu lk 151 kõrvalleheküljel). 1831 a jaoks ei suuda midgi sarnast tuvastada.
Kas keegi oskaks neid vihjeid kuidagi teistmoodi selgitada? Uurisin pisut ka Täetside tausta, kuid need on pärit hoopis Pärnu Ülejõelt.

Patkulite teema langeb siis täelikult ära ning postitus osutub absoluutselt vales rubriigis olevaks. Aga kuna sai see kunagi siia sisestatud, siis peab vist ka siinsamas jätkama

Mart
Vasta

Mine “Sakslased”