jooksvalt üritan ka täiendada. Ainult TIIUle praegu eraldi teema, kuna sealt isikkooseis teada.
Allikateks-
http://www.wrecksite.eu/
http://www.uboat.net/
Niisiis.
Aurulaev (SS) AGU
1575 tonni
pikkused m: 79,71x11,22x5,55
1885 - W. Gray & Co Ltd, West Hartlepool
laevaehituse lõppedes oli GEORGIA, vette lastud, kui LILLY.
1919 ümbernimetatud LORDiks.
1929 müüdud Rederi A/B Arne (Morgan Wodlin), Helsingborg ja ümbernimetatud ARNEks.
1939 müüdud Eestisse Ed. Lass´ile ja nimetatud AGUks
Omanikeks: endine kohtutegelane A.Lass, kapten J.Lamboth, leavamehaanik J.Aguraiuja, notar M.Uesson ja teised.
05.12.1939 asus Tynest söelaadungiga teele Gothenburgi poole.
Pardal oli 18 inimest
POSTIMEES
03.01.1940
Kus on Eesti aurik Agu?
Eesti auriku omanikud ja meeskonnaliikmete omaksed tunnevad muret laeva saatuse pärast, kuna viimane teade laevast saabus kodumaale 03.12.1939 ja sellest jast puuduvad igasugused andmed laeva kohta. Kardetakse, et Agu on hukkunud, või uputatud Põhjameres.
Aurik osteti alles möödunud suvel ja Eesti sadamates pole laev käinud.
06.12.1939 kell 07.54, U-31 (kapteniks Johannes Habekost) tulistas välja torpeedo, ning jälgis, kuidas koheselt peale tabamust keskolssa väike aurulaev uppus.
Hukkusid kõik pardalolijad.
Ohvriks oli tõenäoliselt AGU (kapteniks J.Lambert), kes oli lahkunud Tynest 05.12.1939 ja kellest kunagi enam midagi ei kuuldud.
Meeskonna koosseis 09.1939 Tallinna meremeeste kodus tehtud munsterrollis (Lääne Elu 03.01.1940)
kapten
Johannes Lamboth
I tüürimees
Edgar Vares
II tüürimees
Oskar Saar
I mehhanik
Johannes Aguraiuja
II mehhaanik
Rudolf Kuusik
assistent
Rudolf Õlle
vanemad madrused
Robert Sinirand
Friedrich Ottman
nooremad madrused
Eduard Sandström
Valter Talvend
dekipoisid
Härman Relvik
Vladimir Võrk
August Kuub
kütjad
Friedrich Tamm
Martin Virrok
Priidik Ime
kokk
August Bauer
kajutiteenija
Helmi Tõld
Õnnetuskoht:
laiuskraad: 56°03.0XX' N
pikkuskraad: 000°35.0XX' E
UPUTAJA U-31 SAATUS-
Põhja lastud 11.03.1940 Jadebusenis Briti lennuki poolt. 58 hukkunut.
Tõsteti üles märts 1940, parandati ja läks teenistusse. Uuesti uputatud 02.11.1940 NW Iirimaast süvavepommide abil. Uputajaks Briti HMS Antelope. 2 hukkunut ja 44 ellujääjat.
Aurulaev (SS) ANU

Foto sellest ajast kui oli veel EXELSIORi nime all.
1 421 tonni
kandejõud: 2250 DW tonni
76,2x11x5,5 m
1883 - ehitajad J. Readhead & Co, South Shields
Valminud kui WYLO Gracie, Beazley & Co. tellimusel
1896- müüdud Rootsi- G.L. Vatis, Grekland. Ümernimetatud BILLIOks
1899- müüdud Rederi A/B Excelsior (J. Persson), Helsingborg ja ümbernimetatud EXELSIORiks.
1913- üleviidud Rederi A/B Polaris ja
1916 müüdud H. Unérs A/B, Norrköping.
1917 üleviidud Robert Göhle ja
1921 müüdud Joh. Gorthon, Helsingborg.
1921 müüdud Rederi A/B Cecil (G.F. Persson), Landskrona
1934 müüdud A/B G.H. Dahlgren, Helsingborg.
04.1939 müüdud Eestisse 3500 naelstirlingi eest. ja ümbernimetatud ANUks. Firmaks H. Saarna & G. H. Dalgren. Kodusadamaks Haapsalu.
Aurik kuulus Haapsalu laevaühingule, omanikeks A. Prikk, A. Jürgenthal. N. Schröder, K. Kranfeld, A. Saarna, O. Westerbuch, R. Sergo.
Levaomanikud
SAARNA, August (elukoht Tallinn, Tatari 34-10)
rootsi kodanik
TALGREN, Gösta Helngborgi laevamaakler.
06.02.1940 ANU (kapteniks Johannes Raudsoo) sõitis otsa miinile, mis oli pandud allveelaev U-13 (kapteniks Heinz Scheringer) poolt River Tau sissepääsu 12.12.1939, ja uppus.
Hukkunud auriku rusud olid kaldal viie miili ulatuses. Pärast plahvatust oli laeval suur segadus, vesi tungis kohe masinaruumi ja meeskonna eluruumidesse. Meeskond jooksis oma eluruumidest välja, v.a. 3 meest, kes kohe surma said. Meeskond laskis kohe päästeparve vette. Kaptenit abikaasaga meeskond enam ei näinud. Kolmapäeval peale lõunat päästepaat, mis oli otsinudkadunuid, pöördus tagasi sadamasse ja teatas, et ei ole leitud rohkem ellujöönuid. Laeva kokk suri hiljem põletushaavade tagajärjel Dundee haiglas.
POSTIMEES 09.02.1940
5 meest ja 3 naist randusid Shoti idarannikul; olid 12 tundi merel nõrgal parvel. Parve juht laeva II mehaanik K. Möller (näitleja Mari Möldre poeg).
"Parve jõudmisel madalasse vette liikus ta suurte pingutustega kaldale ja nähes pimeduses ühe raudteeveduri koldes tuld, ta sai aru, et nad on pääsenud. Üks naistest oli raskelt vigastatud, et ta tuli kanda kaldale. Kuna mehed olid väga kurnatud, siis jätsid nad abi otsima minnes naise kaldale. Selleks naiseks oli Dorothea Joost. Hiljem ei osanud nad oma viletsas inglise keeles seletada, kuhu nad olid ta jätnud. Naine leiti alles 5 tunni pärast ühe politseiseersandi poolt."
Hukkumisega omanikele kahju 400 000 kr. Oli märksa väiksema summa eest kindlustatud Rootsis. "Anu" kohta võib veel märkida, et ta oli Eestis käinud ainult üks kord, nimelt möödunud aasta suvel, peatudes Paldiski sadamas.
Hukkunud:
kapten
RAUDSOO, Johannes
39. a vana. Pärit Virumaalt, Utria külast, kus ta vanematel oli talukoht.
Kapteni poeg Robert-esimesest abielust, sõidab koos ema Selma Raudsooga 13.02.1940 õhtuse rongiga teele üle Venemaa ja Siberi Hiina, kus jäävad elama Sanghaisse, pr. Raudsoo õe juurde,, kelle prantslasest abikaasa peab seal advokaadi ametit- väidab Päevaleht 13.02.1940)
abikaasa
RAUDSOO, Liis
Pärit Virumaalt, Soldino külast, taluomaniku tütar. Sünd TEPIK, Leontine. Esimesest abielust lahutatud, aga lastetu, kandis kuni nime eestindamiseni oma lahutatud abikaasa nime LEMMING. Teenis Alutaguse vallavalitsuses kantseleiametnikuna, kust võttis 8. detsembril ühe nädalase abiellumise-puhkuse ja sõitis kihlatu J.Raudsoo telegraafilisel kutsel 9. detsembril Tallinnast laevaga Stokholmi. Abiellumine toimus pruudi pärale jõudes Göteborgis. Alutagusesse pr. Liis Raudsoo ena ei ilmunud, teatades kirjalikult, et jääb mõneks ajaks oma abikaasa juurde laevale.
I tüürimees
MEIUS, Aarne
Pärit Hiiumaalt
I mehhaanik
AAVIK, Johannes
Pärit Saaremaalt
vanem madrus
VIITONG, Oskar
kütja
KONGAS, Eduard
Pärit kuskilt Narva kandist
naiskajutiteenija
JÜRISSON(suri vigastustesse ja külmetusse paar päeva hiljem)
Teised teadaolevad meeskonnaliikmed:
II tüürimees
LIPP, A
II mehaanik
K. Möller
kokk
Johanna Mei
kajutiteenija
Dorothea Joost
assistent
Rudolf Veskimeister
vanemad madrused
August Kähi
U.Küla
nooremad madrused
Osvald Lahe
Johan Ahlberg
laevapoiss
Aleksander Roots
kütjad
Evald Gulkmann
Robert Tamm
trimmer
Rein Lõhmuste
Huku asukoht:
Ruut AN 0179, 56.41N02.04W
sügavus- 22m
UPUTAJA U-13 SAATUS
31.05.1940 uputatud asukohas 52.26N, 02.02E, süvavepommide abil Briti HMS Westoni poolt. 26 pääsenut (hukkunuid polnud).












