Aurulaev (SS) "Tiiu"

Meremehed, laevnikud
Vasta
vibu11
Postitusi: 208
Liitunud: Neljapäev 01. Veebruar 2007, 19:16:02
Asukoht: Tallinn
Kontakt:
Status: Eemal

Aurulaev (SS) "Tiiu"

Postitus Postitas vibu11 » Neljapäev 01. Oktoober 2009, 13:28:10

Pilt


Kõigepealt laeva andmed-


(ERSH) Frachtdampfer 1936-1940

1 804 BRT / 1 128 NRT/ 2 860 tdw; 85,4m- 11,6 m- 5,44m/5,57m
1 Dreifach-Exp. Machine / 2 zyl. Einlender-Kessel/ 900 PSi/ kn
1 Schraube;
1907/ 1907 Craig, Taylor and Co., Stockton-on-Tees (122)

1907 ELISABETH Zuid Nederlandsche Stoomboot Mij.,
Terneuzen (A.C.Lensen mgr) NL
1923 COLINGTON J.Cormack and Co., Leith GB
1928 COLINGTON Cormach S.S.Co.Ltd., Leith
(J.Cormack and Co. mgr.) GB
1935 nicht mehr in Lloyds Register verzeichnet
1936 TIIU Laevaõhing "Tiiu", Tallinn
(Robert Nelberg and Co. mgr.) ES


09.07.1940 oli TIIU teel Halifaxist Londonisse. Pardal 20 inimest, 2300 tonni kaupa, muuhulgas toiduained. kell 12.32 sai eskordita liikunud TIIU torpeedotabamuse masinaruumi, olles asukohas- 50.20N/12.W-Grid BE 3398, allveelaevalt U-34 ja kuue minutiga uppus. Üllataval kombel suutis meeskond end evakueerida- nad korjati kaks päeva hiljem- 11. juulil üles Briti kalalaeva poolt ja maabusid Milford Havenis.
hetkel lebab kuni 2,1 km sügavusel...

Olgu lisatud, et sama allveelaev uputas 3 päeva varem, s.o 06.07.1940
aurulaev VAPPERI, aga see on juba teine teema...



Sõidud ja isikud-

Departure: London, England
Arrival: 30 Jan 1940 - New York, New York
Port of Departure: London, England
Arrival Date: 7 Apr 1940 New York
Departure: Tallinn, Estonia
Arrival: 14 Jun 1940 - New York, New York

Ehk siis mitmed kuud enne hukkumist New Yorgis.


Laeva kapten:
BERNHARD NELBERG

Teised nimed:

LAAK, Neeme
I ohvitser

SEEBLUM, Joosep
II ohvitser

LUKK, Paul
I insener

SOMMER, Woldemar
II insener

VEIDER, Karl-Alfred
assistant

IDAKAAR, Alberd
telegrafist

PAHAPILL, Johannes
H.B?

MÜNT
, Aleksei
H.B?

LINGKREIM, Karl
O.S?

KODURAND
, Leo
O.S?

GURALSKI, Marian
tekipoiss

MUSTASAAR, Jaan
tekipoiss

LEVITANS, Noa lätlane,
tulemees

BERENDSON, Erich
tulemees

RANDOJA, Hannus
tulemees

SEMENOV, Vladimir
trimmer?

MERIMAA, Eino
trimmer?

HUMAL, Linda
kokk

ESKEN, Marie
stjuardess

LUKK, Valeria
stjuardess

HOLTSMAN, Johannes
tulemees

NURMIS
, Erich
trimmer?

Panin info mõttes netti üles ka fotod paberitest


http://img16.imageshack.us/gal.php?g=ja ... onisse.jpg

19.07.1940
Maa Hääl


Tallinnaase saabus teateid eesti auriku "Tiiu" hukkumise kohta. Esialgsete andmete järele laev on hukkunud Inglismaa rannikul plahvatuse tagajärjel.
Telegrammi saatjaks oli "Tiiu" kapten Bernhard Neiberg, kes koos 8 laevameeskonna liikmega oli pääsenud Inglismaa läänerannikule. Teiste meeskonnaliikmete saatuse kohta puudusid teated kuni eilseni, millal aurik "Tiiu" kapten oma Kurna-Leesis elutsevale vennale saatis telegrammi, kus oli öeldud, et ka teine "Tiiu" päästepaat seitsme meeskonnaliikmega on Inglismaal randa jõudnud. Seega võib oletada, et kõik laeval viibinud meremehed on pääsenud eluga. Teadmatus võib valitseda halvemal juhul ühe või kahe meeskonnaliikme kohta.
Hukkumise aja kohta ei ole seni siia saabunud telegrammides lähemalt midagi öeldud, samuti ka koha suhtes. Kuna aga on teada, et laev oli teel Ameerika Ühendriikidest Inglismaale ja viibinud merel 18 päeva, siis pidi ünnetus juhtunud olema üsna Inglismaa ranna lähedal.
Pole teadam kas hukkumise põhjustas torpeedotabamus või miini otsa jooksmine. Kuna torpeedotabamus tavaliselt on suurema purustamisejõuga ja tabab harilikult laeva keskosa, käesoleval juhul aga mõlemad laeva päästepaadid on pääsenud vigastamatult randa, siis näib olevat tõenäoline, et laev jooksis miinile. Ünnetus võis juhtuda öösel, kuna muidu mõlemad päästepaadid poleks teineteist silmist kaotanud.
"Tiiu" meeskonna koosseisu kohta ei õnnestunud eile saada selgust. Laev oli juba pikemat aega sõitnud välisvetes ja laeva omanikel pole andmeid võimalikkude muudatuste kohta meeskonnas. Teada on, et laeva viimasel Ameerikas viibimisel osa eestlasi seal omavoliliselt maale jooksis, nii et kapten oli sunnitud välismaalasi asemele palkama.
Kapteni poolt saadetud telegrammidest selgub, et peale tema enda on pääsenud laeva I tüürimees Laak, esimeses päästepaadis ja 1-ne meister - teises paadis. Kokku võis laeval viibida 16-17 meest. Teises paadis pääsis maale mitmest rahvusest meremehi, kes olid laevale palgatud Ameerikas. Laeval viibisid omanike andmetel ka kaks naist- kokk Linda Humal ja kajutiteenija Marie Esken, kelle saatuse kohta telegrammides pole täpsemaid andmeid.
Kapten Bernhard Nelberg, kes oli ise laeva kaasosanik, sõitis aurik "Tiiul" juba laeva tulekust Eesti lipu alla.
Laeva hukkumine on talle teiseks raskeks õnnetuseks lühikese aja jooksul, kuna alles mõne nädala eest suri Tallinnas tema abikaasa Hipa Nelberg, jättes maha väikese poja. Postiühenduste ebakorrapärasuste tõttu on võimalik, et kapt. Nelberg veel ei ole saanudki kurba teadet oma abikaasa surma kohta.
Samale laevaühingule kuuluv aurik "Viiu" teatavasti hukkus määdunud maikuus Hollandis, seal puhkenud sõjasündmuste ohvrina.



22.07.1940
Maa Hääl

Kõik "Tiiu" meeskonnast päästetud. 10 meest põgenesid Ameerikas laevalt. Laeva hukkumise põhjus pole teada.

Eile said aurik "Tiiu" omanikud Tallinnas hukkunud laeva kaptenilt B. Nelbergilt pikema telegrammi, milles olid loetletud kõigi laevalt maale pääsenute nimed. Kapteni poolt saadetud telegrammi järgi jõudsid Gardiffi linna juures randa koos temaga järgmised mehed- eestlased:
Woldemar Sommer
Aleksei Münt
Karl Lingkreim
Erich Berenson
Leo Kodurand
Guralski
soomlased:
Gregila
Hirvonen

Laeva teine päästepaat jõudis randa Glasgowi linna lähedalja sellel jõudsid maale "Tiiu"
1-ne mehhaanik Lepp
madrused Krepsa ja Kolts
ning veel 6 mitmesugusest rahvusest meremeest, kellede kohta telegrammis pole toodud lähemaid andmeid. Kokku pääses hukkunud aurikult seega 18 meremeest, milline arv on ka laevale ettenähtud normaalses meeskonnas.
"Tiiu" viibimisel Ameerika Ühendriiges toimisid meeskonna liikmed raske kuriteo, rikkudes lepingut laevaomanikega ja joostes laevalt minema. Olemasolevatel andmetel lahkusid "Tiiult" omavoliliselt järgmised eestlastest laevameeskonna liikmed:
2.ne tüürimees LAAK, Neeme
mehhaanik LUKK, Paul
1.ne tüürimees SEEBLUM, Joosep
telegrafist IDAKAAR, Alberd
kokk HUMAL, Linda
kajutiteenija ESKEN, Marie
madrus RANDOJA, Hannus
madrus PAHAPILL, Johannes
madrus MERIMAA, Eino
madrus MUSTASAAR, Jaan


Kokku lahkusid seega 10 meeskonnaliiget, kelle asemele kapten oli sunnitud palkama juhuslikult saadaolevaid meremehi- välismaalasi.
Praegu pole midagi teada "Tiiu" meeskonna kodumaale saabumise aja kohta, kuna ühendused Inglismaaga praegu käimasoleva sõjategevuse tõttu täiesti on katkenud. Nii "Tiiu" kui ka teiste hukkunud Eesti laevade meeskonnad, kes viibivad praegu Inglismaal, peavad ära ootama sõja lõpu, et alles siis asuda teele kodumaale.
Laeva hukkumise põhjuse kohta pole seni siia saabunud teadetes mingit märki, mistõttu selle kohta võiv teha ainult oletusi. Laevaomanike arvates peab paika oletus, et laev põrkas kokku miiniga, mille tagajärjel hukkus.




Foto asukoht- Meremuuseumi kogud. Tänud hr. Mässile
Jaanis Valk
http://www.ahtofilm.com" onclick="window.open(this.href);return false;

fossiil
Postitusi: 376
Liitunud: Kolmapäev 02. Juuni 2010, 15:21:06
Status: Eemal

Re: Aurulaev (SS) "Tiiu"

Postitus Postitas fossiil » Reede 17. Juuni 2011, 16:36:06

Taas üks väärt leid siit!
Selle laeva kaptenist Bernhard Nelbergist ei teadnud ma seni rohkem midagi, kui et ta oli Tapurlas sündinud.
Kajutiteenija Marie Esken, kes oli Bernhard Nelbergi täditütar aga elas Kanadas väga vanaks (suri 90-ndatel).
Samuti elas Kanadas laeva I ohvitser Neeme Laak, viimased kümme aastat olid nad Mariega elukaaslased.

Vasta

Mine “Merendus”