S/S Borghild

Meremehed, laevnikud
Vasta
jaanusrelo
Postitusi: 4
Liitunud: Reede 26. November 2010, 17:21:11
Status: Eemal

S/S Borghild

Postitus Postitas jaanusrelo » Reede 26. November 2010, 18:48:11

Kust leida infot 1940 a hukkunud Eesti kaubalaeva S/S Borghild kohta. Vraki asukoht ja põhiinfo olemas. http://dykkepedia.com/wiki/Borghild" onclick="window.open(this.href);return false;

Meeskonna liikmed, fotod jms oleks väga abiks.

Kas keegi oskab aidata?

Jaanus Relo
jaanus@sveggvika.no

vibu11
Postitusi: 208
Liitunud: Neljapäev 01. Veebruar 2007, 19:16:02
Asukoht: Tallinn
Kontakt:
Status: Eemal

Re: S/S Borghild

Postitus Postitas vibu11 » Pühapäev 28. November 2010, 09:13:11

S/S Borghild

Pilt


959,08 bruto registritonni
Ehitatud Oslos 1898
Varasemad nimed: "Svedania" ja hiljem "Hogstadt"

Kuulus laevaühingule Tallinnas, kelle osanikeks on E.Kriisk, K. Uusma, K. Jürgens, K. Kursk, J. Kuusik, E.Loomus, A. Kopler, R. Liikane ja K. Romm


Eesti Päewaleht 26.02.1940

Laev jooksis Norra rannikul madalikule ja vajus pärast plahvatust põhja. Meeskond juba koduteel.

Oslo telegraafiagentuur teatab, et Kirkenäsi ja Bergeni vahel ühendust pidav Norra rannas
idulaev päästis ööl vastu laupäeva 17 meest ja 1 naise Eesti aurikult "Borghildilit", mis oli sõitnud karile Kristiansundi ja Trondhjemi fjordi vahel Hustavdika juures. "Borghildi" karilesõit oli tingitud tormisest ilmast. "Borghild" sõitis karile õhtul umbes kella 20 ajal, kuid pääsis sealt veel oma jõul lahti. Laeva vigastused olid siiski nii rasked, et ta toimetati sihilikult uuesti madalikule.
Oslo, 25.02. (ETA) Eesti laev "Borghold", mis oli laetud karbiidiga, vajus laupäeval põhja pärast plahvatust. Üks Norra laev oli enne seda asjatult püüdnud tõmmata "Borghildi" lahti madalikult.

"Borghildi" hukkumise kohta saabus eile Inglise Lloydi Norra agendilt Tallinna vaid lühike telegramm. Selles teatatakse, et laev on vajunud põhja, kuna meeskond on päästetud ja viibib juba koduteel. Telegrammi sai "Nauticu" kapten K.Kriisk, kelle abikaasa on "Borghildi" suuremaid osanikke.
Kuna selle lakoonilise teate põhjal on võimatu saada lähemat pilti avariist, siis võib praegu teha vaid oletusi. Kapten K. Kriisk arvab, et "Borghild" võis Norra ranniku lähedal sattuda lumetormi. Arvatavasti viibis õnnetusmomendil laeval ka loots, kuid tuisk mattis tõenäoliselt tuled ja seetõttu ei suutnud temagi aurikut hoida õigel teel. "Borghild" oli kuuldavasti Trondhjemist teel Bergeni.
"Borghildi" hukkumiskoht on muuseas sama majaka läheduses, kuhu pärast 6 päeva kestnud võitlust tormiga randus "Nauticu" kapteni K.Kriiski päästepaat. "Huvitav kokkujuhtumus," lausus selle kohta jutlemisel K. Kriisk. Ta on rõõmus, et kõik mehed on eluga pääsnud ja et neil pole olnud tarvis läbi teha sellist rasket teekonda, kui "Nauticu" meeskonnal.


Maa Hääl
26.02.1940

Nagu meie laevaomanikelt aurik "Borghildi" hukkumise kohta täiendavalt kuuleme, on nad oma Norra agendilt saanud telegrammi, milles teatatakse, et laeval on olnud plahvatus, kusjuures laeva ja inimelude päästmiseks "Borghild" on aetud madalikule ??? majaka juures. Laev oli karbiidilaadungis teel Bergenisse.
Õnnetuse üksikasjade kohta puuduvad Tallinnas andmed. Kuna karbiit laevale laadimisel on tavaliselt metalltünnides, siis ei taha "Borghildi" omanikud uskuda, et plahvatus on tekkinud karbiidist.
Ülaltoodud Norra telegramm kõneleb 18-st päästetust. Laevaomanikkude andmeil viibis õnnetuse ajal laeval 14 meest ja naiskokk, seega kokku 15 inimest. Laevaagendi kinnitusel pole ükski meeskonnaliige katastroofis tõsisemalt viga saanud. Kõik on maale toodud Kristiansundis, kus nende eest hoolitsuse võttis oma peale laevaagent.
Meeskond on juba teel Stockholmi, kust nad esimesel võimalusel pöörduvad tagasi kodumaale. Kaptenit ja osa meeskonnaliikmeid võib Eestisse tagasi oodata järgneval reedel, mil järjekordne lennuk saabub Stockholmist Riiga.
"Borghildi" kapteniks oli juba pikemat aega kpt. Gässi ??? ja esimeseks mehaanikuks Mäggar. Meeskond oli laevale munsterdatud aastavahetusel.
"Borghild" kuulus peamiselt samadele omanikkudele, kelle oma oli ka alles hiljuti Põhjamerel hukkunud eesti aurik "Nautic".
Iselaadi kokkusattumisena võib nimetada, et katastroof "Borghildiga" juhtus just sama koha läheduses, kus mõni nädal varem maandus aurik "Nautic´u" teine päästepaat peale viie ja poole päevast merel viibimist. Samuti võttis meeskonna vastu sama laevaagent, kes hoolitses "Nauticu" meeskonna kojusõidu ja ravitsemistre eest.
"Borghilde" omanikud õnnetuse tõttu kahjusid ei kannata, kuna laev oli kindlustatud täies väärtuses nii sõjariisiko kui ka üldse õnnetusete vastu. Ka meeskonna varandus oli kindlustatud.
Arvatavasti kavatsevad laevaomanikud kaaluda uue laeva ostmise võimalust, kuna neil nüüd pärast "Borghildi" hukkumist pole enam ühtki laeva.

24. veebruari hommikul Norra rannikul hukkunud eesti auriku "Borghildi" meeskonna koostise suhtes puuduvad Eestis veel täpsed andmed, kuna meremeestekodus on laeva 15-liikmelisest meeskonnast peale munsterdatud ainult 7 liiget, kes laevale sõitsid möödunud aasta detsembri lõpus. Teised meeskonnaliikmed on laevale munsterdatud välismaal ja nende kohta pole vastavad andmed seni siia saabunud. Meremeestekodus olevate andmete järele viibisid õnnetuse silmapilgul laeval järgmised mehed:

Pilt

Keegi nimed välja loeb? pange siia kirja, siis saan teksti ka prandused teha...
Jaanis Valk
http://www.ahtofilm.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Mari.Sarv
Postitusi: 795
Liitunud: Esmaspäev 20. November 2006, 15:34:11
Status: Eemal

Re: S/S Borghild

Postitus Postitas Mari.Sarv » Pühapäev 28. November 2010, 20:12:11

Kapten M. Säkki, 1. mehaanik Mäggar, assistendi k.t. R. Vihmalik, v.-madrus E. Vaher, noor-madrus K. Lehova, tekipoiss E. Uukivi, kütja A. Tamm, trimmer B. Hagijas ja messipoiss U. Ubin.

kattre
Postitusi: 124
Liitunud: Reede 12. November 2010, 00:32:11
Status: Eemal

Re: S/S Borghild

Postitus Postitas kattre » Esmaspäev 29. November 2010, 14:00:11

Kui AIS-is teha täiesti tavapärane otsing, siis viskab süsteem välja Borghildi munsterrollid, sealt peaks laevameeste nimed kõik välja tulema. Viimast kirjet, mis teisele lehele jääb, pole vaja vaadata - seal on Borghild perekonnanime üks osa.

http://ais.ra.ee/index.php?module=201&o ... 1&total=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Kui ja kas mõni esiisa selle laeva peal oli, seda saab ka internetis toimetades järele pärida:

http://www.ra.ee/vau/index.php?page=Arc ... ortlet_137" onclick="window.open(this.href);return false;

jaanusrelo
Postitusi: 4
Liitunud: Reede 26. November 2010, 17:21:11
Status: Eemal

Re: S/S Borghild

Postitus Postitas jaanusrelo » Neljapäev 09. Detsember 2010, 19:41:12

Suurimad tänud info ja viidete eest. Uurin doc jms arhiivist asap.

Ise olen vahepeal S/S Borghildi kohta saanud järgmist infot:

Norra kohaliku piirkonna ajaleht “Tridens Krav” mainis “Borghildi” hukku 24. veebruaril 1940.

“Eesti laeva hukk Hustadvika lahel” (Tridens Krav, 24. veebruar 1940)
Tihe lumesadu põhjustas laeva sõidu karile. Kohalik praam “Richard With” päästis 16 liikmelise meeskonna, kes triivisid 2 päästepaadis. Peale meeskonna pealevõtmist sisenes 6 meeskonnaliiget laevalt “Richard With” “Borghildi” pardale ning toimetasid aluse Hestskjaer’e majakast edelasse turvalisse ankurdamispaika. Eesti laeva pardal oli kaubaks karbiid, mis oli mõeldud Inglismaa jaoks. “Richard With” suundus Kristiansundi sadamasse ning mõne aja pärast liiguti tagasi “Borghildi” juurde ning mõned meeskonnaliikmed sisenesid uuesti ankurdatud laeva pardale ning proovisid laeva käivitada. Masinaruumi tungis aga järjest rohkem vett ning “Borghild” hüljati koheselt. Hommikul kl 7.00 toimus tugev plahvatus ning alus vajus sügavasse vette.
-------------------------------------------------

Arvatavasti oli see kõige parem lahendus, sest karbiidi täis oleva laeva edasine transportimine oleks tõenäoliselt nõudnud inimelusid. “Richard With” jõudis tagasi Kristansundi sadamasse sama päeva hommikul kl 8.00, raporteeris plahvatusest, ning suundus edasi Trondheimi kaasas ka “Borghildi” meeskond.

Hestskjare majakavaht nägi “Borghildi” sõitu karile ning andis lähedal olevale praamile “Richard With” sellest märku, kes koheselt reageeris. Tõenöoliselt oli põrkumise kohaks veealune kalju Braken kus asub vee-all tänapäeval ka 1 vana ankur mis on tõenäoliselt pärit just “Borghildilt”. Meeskonnal oli päästepaatidesse minekuga kiire, sest lastiks olnud tünnides olev karbiid moodustab veega kokkupuutes atsetuleen gaasi ning plahvatab, mis ka hiljem juhtus. See kõik juhtus II MS ajal ja meeskond teadis, et reis on igaljuhul riskantne. Peale laevahukku oli kohalike elanike sõnul vesi “keenud” antud kohas veel mitu nädalat.

Kuna laeva oli Tallinnas asuv ettevõte “E. Kriisk ja co” kindlustanud siis vraki omanikuks jäi Saksamaal asunud kindlustusfirma “Germanischer Lloyds”, mis aga lakkas peale sõda töötamast. Omanikuks loeti Norra riik. 23. mail 1971 aastal leidisid vraki Norra hobisukeldujad Kristiansundi sukeldumisklubist Nils Aukan’i juhtimisel, kes on hetkel ka vraki omanikud. Laeva kell, millal polnud küll peal nime on hetkel nähtav kohalikus Nordmore Muuseumis. Vrakist leiti ka muid asju. Erinevad metallrahad: Vene 10 ja 25 kopikalised ning 1 suurem hõberaha vermiti hiljem lusikateks ja eheteks.

Vrakk asub 35-45m sügavusel kiilul ning on hobisukeldujatele atraktiivseks sihtkohaks.
Vaata pilte: http://www.uwphoto.no/shopdisplayproduc ... t=Borghild" onclick="window.open(this.href);return false;

-----------------------------
„Suur Tõll” tõi Tallinna hukkunud „Neeme”, „Orioni”, „Borghildi” ja „Anu” meeskonnad. Jäälõhkujal „Suur Tõll” saabus pärast kuuepäevast reisi Stockholmi Tallinna teisel kevadpühal kell 5 pärastlõunal, tuues kaasa 160 reisijat, 1411 kotti posti ja „Tõlluga” kaasasõidul hukkunud auriku „Neeme” meeskonna. Reisijad olid suurelt osalt meremehed, nende hulgas hukkunud Eesti aurikute „Anu”, „Orion” ja „Borghildi” meeskonnad. Ka aurik „Linda” hukkumise tagajärjel surnud assistendi Georg Sommeri laip saabus Norrast metallkirstus „Suure Tõllu” pardal kodumaale.
Aurik „Neeme” alustas „Suure Tõllu” saatel 19. märtsil Stockholmist reisi Tallinna. 40 miili Rootsi rannast sattusid mõlemad laevad tugevasse jääpressi. Jää surus „Neemel” küljeplaadid sisse ja suurel reedel jooksis laev vett täis. „Suur Tõll” võttis „Neemelt” üle posti, reisijad, kirstu G. Sommeri laibaga ja jättis siis laeva lootuseta seisukorras vajuma. Söetagavara nappus ei lubanud „Suurt Tõllu” kauemaks vajuva laeva juurde jääda.
„Neemega” läks põhja 1100 tonni väärtuslikku kaupa, sellest suurem osa puuvill, millest oleks jätkunud meie tööstusele toorainet paariks kuuks. Saadetises oli veel toorkummi, traktoreid, masinaosi, heeringaid, riiet jne.
Aurik „Anu” hukkus plahvatuse tõttu 6. veebruaril Shotimaa ranniku lähedal ja aurik „Borghild” Norra rannikul, kus laev jooksis vastu veealust kaljut. Ajaleht Uus Eesti (märts, 1940)

----------------------------
Pilt Meremuuseumist Hr. Vello Mässi käest:
http://www.sveggvika.com/index.php?page=127" onclick="window.open(this.href);return false;

---------------------------

Kui kellegil leidub veel mingisuguseid viiteid, lisainfot, pilte, esivanemaid, nimesi vms siis oleks väga äitähhlik. Plaan teha doc film koos veealuste kaadritega.

Kui saan mingit lisainfot siis kriban siia kindlasti.

vibu11
Postitusi: 208
Liitunud: Neljapäev 01. Veebruar 2007, 19:16:02
Asukoht: Tallinn
Kontakt:
Status: Eemal

Re: S/S Borghild

Postitus Postitas vibu11 » Reede 10. Detsember 2010, 00:32:12

Kui hakkad dokki tegema- võiksid ühendust võtta. Äkki saan kuidagi aidata. Vibu- Jaanis Valk
Jaanis Valk
http://www.ahtofilm.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Vasta

Mine “Merendus”